Półkolonie Letnie
„Cudze chwalicie, swego nie znacie!!!”.
Półkolonie Letnie.
Zarząd Wojewódzki Związku Młodzieży Wiejskiej w Lublinie w partnerstwie ze: Specjalistycznym Ośrodkiem Wsparcia, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Stowarzyszeniem „BEZ GRANIC” w Tyszowcach w dniach 01-12 sierpień 2011 zorganizowano Półkolonie Letnie dla dzieci i młodzieży w wieku 8 - 16 lat.
Półkolonie zrealizowane zostały w ramach Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników oraz wsparcia finansowego Programu „Pożyteczne Wakacje 2011” Fundacji Wspomagania Wsi.
W półkoloniach letnich brało udział 45 uczestników pochodzących z gminy Tyszowce i regionu. Dwutygodniowe zajęcia prowadzone były przez wykwalifikowanych wychowawców i wspomagających ich wolontariuszy. Udział w półkoloniach był bezpłatny.
„Cudze chwalicie, swego nie znacie!” to hasło, które stale towarzyszyło uczestnikom i organizatorom. Jednym z głównych celów, jakie przyświecały idei zorganizowania półkolonii dla dzieci i młodzieży było umożliwienie pożytecznego i twórczego spędzenia wypoczynku letniego w regionie. Organizowane zajęcia miały ukazać, przypomnieć i podkreślić wszystko to co świadczy o indywidualnym i wyjątkowym charakterze Tyszowiec. Pogłębić związek z miejscem zamieszkania i uwydatnić walory, które stanowią powód do dumy jego mieszkańców. W związku z tym prócz licznych atrakcji, zajęć rozrywkowo – rekreacyjnych i wycieczek odbywały się warsztaty pt. „wizytówka mojej miejscowości”. Uczestnicy dostali niebagatelne zadanie – stworzyć wizytówkę Tyszowiec w postaci makiety i e-booka, których oficjalne przedstawienie ma zwieńczyło dwutygodniowy, wspólny wysiłek. Dodatkowym elementem, a zarazem ideą jaka towarzyszyła najmłodszym były działania społeczne na rzecz poprawy warunków życia zwierząt domowych. Prowadzone zajęcia miały uwrażliwić dzieci, młodzież i środowisko lokalne na potrzeby „naszych milusińskich”, zwrócić uwagę na sposób ich traktowania i warunki w jakich żyją. Półkolonie miały wobec tego nie tylko rekreacyjny charakter, szczególną uwagę zwrócono bowiem na pewien społeczny walor i przekazywane wartości, dzieci i młodzież uczyły się przez zabawę tego, co praktyczne, dobre i pożyteczne.
Każdego dnia przez 6 godzin dzieci i młodzież uczestniczyli w licznych, przygotowanych specjalnie dla nich atrakcjach m.in.: wyjazdy integracyjno-rekreacyjne, zabawy i gry sportowe, warsztaty plenerowe, zajęcia metodą Muzyczna Pedagogika Zabawy Klanza, lepienie figurek z masy solnej, zabawy z farbami do malowania na ciele, zajęcia umuzykalniające, karaoke, kino plenerowe i wiele innych. 45-osobowa grupa według indywidualnych zainteresowań została podzielona na 3 grupy tematyczne: historyczną, artystyczną i teatralną.
W stały schemat półkolonii wpisywały się następujące działania:
1. Codzienne, szczegółowe omówienie harmonogramu każdego dnia półkolonii.
2. Gry i zabawy edukacyjne w plenerze i siedzibie półkolonii.
3. Prace nad wykonaniem wizytówki gminy Tyszowce: makiety i e-booka.
4. Konkursy z nagrodami.
5. Indywidualne prace i zajęcia 3 grup tematycznych.
6. Wyjazdy/wycieczki:
- Zamość (kino i McDonald)
- Dobużek (wyjazd pod hasłem "Chrońmy nasze zwierzaki")
- Zagroda Guciów
- Wieprzów ("Koloniada")
Każdy z uczestników został ochrzczony mianem „półkolonisty”. Każda z trzech grup stworzyła własny totem i hymn, jako element autoidentyfikacji. Codziennie odbywały się liczne zabawy i gry w plenerze oraz siedzibie półkolonii. Grupa historyczna stworzyła „ścieżkę śladami historii”, artystyczna twórczo pracowała w plenerze, teatralna przygotowała specjalny występ. Nie obyło się również bez wycieczek. Każdego dnia uczestnicy otrzymywali 2 posiłki: śniadanie w postaci jogurtu i drożdżówki i ciepły obiad dowożony przez firmę catreingową. Podczas 4 form wyjazdowych posiłki przewidziane były w ramach pikniku, ogniska lub grilla.